fredag 14 maj 2010

pizza på en fredag


















ikväll blev det pizza till kvällsmat (och ett gäng kvällar framöver för den delen). jag gillar att göra ett gäng portioner varje gång jag lagar mat, så förgyller man både luncher och kvällar framöver. den här pizzan påminner mycket om den min mamma alltid gjort ända sedan jag varit liten.


pizza på en fredag (3 långpannor)

deg:
smula ner ett pkt jäst i en degbunke, rör ut den i sisådär 5 dl ljummet vatten, tillsätt en skvätt olivolja, lite honung och en rejäl nypa salt. Tillsätt 2 dl durumvetemjöl och sedan vanligt vetemjöl tills degen har trevlig konsistens och släpper bunken, men utan att ha blivit "knölig". Jäs under bakduk i 35 min. pensla plåtar m. olivolja och pudra över vetemjöl. dela degen i tre delar och tryck ut på plåten (går också fint att kavla ut på bakbord och sedan lägga över på plåt).

fyllning:
FELIX chilisås i botten
rökt skinka, t.ex. black & white, 14 skivor, hackade
8 ringar ananas i bitar
2 burkar ICA paprikasallad
14 champinjoner, skivade
1 purjolök, finhackad
3 dl creme fraiche som man blandar i 3 pressade vitlöksklyftor i, klickas ut över fyllningen
torkad oregano
valfri riven ost efter behag överst på toppen

Grädda i 225 C tills osten fått fin färg. (skall inte jäsa mer än första gången)

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar