onsdag 18 augusti 2010

enkel thaigryta med kyckling























ibland när jag åker och handlar mat, så tar jag extra lång tid på mig och kikar på priser och alternativ på det jag tänkt köpa och så självklart strosar runt för att se vad för skojigt nytt som kommit in i butiken.

min väninna har också under ett års tid påmint om hur vettigt det är med självscanning, vilket jag dissat, ingen aning varför, nu när jag förstått poängen... :-) man blir inte alls stressad av att handla för man vet att man slipper stå i kö på vägen ut, perfekt!

hur som helst så gick jag där i måndags med min scanner och kikade och skulle ha kokosmjölk till min thaigryta och läste på de olika burkarna, så mycket annat än kokosmjölk det var i dem.... men så hittade jag de här, bara kokos och vatten, sånt gillar jag så det lär det bli i varenda rätt jag ska ha kokosmjölk till.
















och så skulle jag köpa wokgrönsaker, tänkte göra det billigt och bra och köpa fryst, men så kikade jag på paprikan; 15 sek kilot, lite skillnad mot vissa tider på året när den ligger uppåt 50 i stället.

så glatt nog blev det färska fina grönsaker i stället.

som vanligt gjorde jag ett gäng lunchlådor så receptet är beräknat till 7-8 portioner:
6 kycklingfiléer
2 pkt extra creamy coconut milk
2 röda paprikor
2 gula paprikor
2 gröna paprikor
2 purjolökar
1 knippe morötter
1 dl sweet chilisås
1 dl mango chutney
3 rågade teskedar green curry paste
torkad koriander
salt
8 portioner basmatiris

jag började med att skära alla grönsaker i mindre bitar, sedan woka dem i en stor stekpanna i lite olja. dessa hällde jag över i en större stekgryta. stekte sedan kycklingen i små bitar på samma sätt och kryddade endast med salt. i stekgrytan hade jag sedan då grönsaker, kyckling och så kokosmjölk, sweet chilisås och mango chutney, samt green curry paste. det blev rätt så bra sting i grytan så om du inte gillar stark mat så ta hellre två eller t.o.m. en tesked curry paste i stället.

låt koka ihop några minuter och smaka av.

servera med kokt ris och toppa med lite torkad koriander.

1 kommentar:

  1. Vilken god gryta, gillar thaimat så denna rätt måste jag testa, brukar ju annars köpa frysta wokgrönsaker som jag blandar med kokosmjölk och färdig thaimix på påse, det här låter ju ännu godare

    SvaraRadera