söndag 29 augusti 2010

solrossnittar som håller vad de lovar

























dessa kakor har jag gjort ett antal gånger och jag blir lika glad varje gång. de låter inte så märkvärdiga men som det sägs om dessa goda kakor; har man väl börjat äta dem, så fortsätter man lätt.. :-)

receptet är från "två systrars söta" av systrarna eisenman men jag är inte riktigt överens med dem om antalet kakor det blir av degen samt hur länge de ska vara i ugnen.. :-)

till ca 30 kakor (receptet säger 15 kakor...?):
200 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
4 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1,5 dl solrosfrön + mera att strö över

rör smör och socker poröst och tillsätt sirap. blanda de torra ingredienserna inklusive solrosfrön och rör ihop till en deg (den blir ganska kladdig). rulla ut degen på mjölat bakbord (gör verkligen det för utan mjölet är det alldeles för kladdigt). det står inget i receptet om antalet längder, men jag rekommenderar 4 längder (gjorde bara två sist och ojojoj vilka "långa" kakor det blev) rulla ut lika långa som plåten platta till något, strö över rejält med solrosfrön och tryck in dem i degen litegrann.

grädda i 15-20 min. (receptet säger 15, men jag vill ha dem lite knaprigare, blir sega ändå) i ca 175 C.

skär längderna i sneda bitar när de svalnat något.

3 kommentarer:

  1. Mums... de såg jättegoda ut. Det receptet spar jag.

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut, solrosfrön gillar jag, så detta är nog en kaka som faller mig i smaken.

    SvaraRadera
  3. Testa med sesamfrön istället för solros det är för mig är det en höjdare

    SvaraRadera