fredag 17 september 2010

chokladbollar i stället för smågodis























jag klassar dessa som godis, det är så gott så det är helt galet och går fort att svänga ihop så som det blev söndags kväll när jag satt framför tv:n och blev sugen på godis. hellre än att plocka fram en påse tråkigt smågodis så gör jag snabbt en omgång chokladbollar eller som det heter i min "sju sorters kakor" från 70-talet; "negerbollar".

receptet ska enligt boken räcka till 25 st men jag fick bara ihop 7 (!?!? jaja, jag vet att jag gillar stora kakor...):

100 g smör
2,5 dl havregryn
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2-4 msk kakao (tog självklart 4, minst)
1 tsk snabbkaffepulver
pärlsocker

rör ihop allt till en deg, gör så många bollar du vill... och rulla dem i pärlsocker. när jag gjorde 7 st blev de ungefär stora som en vanlig delicatoboll, knappt...

4 kommentarer:

  1. Jag håller med, hellre chokladbollar än smågodis! Det är ju så gott! :)

    SvaraRadera
  2. chokladbollar är gott, har 60 stycken i kylskåpet just nu, fast jag har använt ett annat recept med oboy och mjölk i

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen lika gott som smågodis. Beroendeframkallande skulle jag nog kunna säga. När jag pluggade hände det att jag gjorde smet men aldrig rullade utan åt med sked direkt ur burken.

    SvaraRadera
  4. Så klassiskt och så gott!! Rullar dock helst i kokos, tycker pärlsocker blir för sött!!

    SvaraRadera