söndag 12 september 2010

kinamat! - kycklinggryta med hetta & hoi sin






















första gången jag lagat något ur det kinesiska köket! ofta blir det thaiinspirerat men detta var annorlunda och kul att bjuda på! receptet tror jag kommer från en upplaga av buffé ( jag hittade receptet inklistrat i min receptbok...:-) men jag har ändrat en del )

för 4-5 pers:
4 kycklingfiléer
3 morötter
1/2 gurka
1 röd chili
3 cm färsk ingefära
1 solo vitlök
3 msk hoi sin sås
2 msk vitvinsvinäger
2 msk råsocker
2 msk sherry
1 hönsbuljongtärning
5 dl vatten
ev lite potatismjöl

strimla kycklingen och stek den i olja. lägg i en större gryta. finhacka vitlök, chili och skalad ingefära och stek på i lite olja. tillsätt finskivade morötter, urkärnad och skivad gurka och låt steka en stund. blanda med kycklingen och tillsätt övriga ingredienser utom potatismjöl och låt koka samman några minuter. potatismjölet reder du såsen med om du vill ha den klassiska, lite "simmiga" konsistensen på såsen.

servera självklart med kokt ris och så något grönt, t.ex. broccoli.

1 kommentar: