torsdag 3 mars 2011

tänk vad man kan hitta i kyl och frys - sallad mitt i vintern
























många av oss matbloggare har lagt ut bilder på innehållet i sitt kylskåp, känner mig förpliktigad att göra detsamma, lovar att göra det nästa gång jag städat ur... :-)

men här är nästan samma sak, en oinspirerad kväll kikade jag i kylen och frysen och skafferiet och lyckades plocka ihop denna sallad som hade dugt lika gott mitt i sommaren...

för två pers:
1 kalkonfilé
4 ägg
1 burk borlottibönor
marinerad kronärtskocka på burk
ett par körsbärstomater
1/2 röd paprika
en påse medelhavssallad
lite gräddfil
ett par knivsuddar dijonsenap

lurigare än så här behöver det inte bli. skiva kalkonen tunt och stek i smör, krydda med salt och peppar. koka äggen så som respektive vill ha dem. tallriken närmast kameran är min, då kokar äggen i exakt 12 minuter. tallriken bortanför är sambons. hans ägg fick bara koka i 8 minuter (för att inte tala om när det ska ätas till frukost, då är det 5 minuter som gäller). skölj av bönorna, dela upp grönsakerna i mindre bitar på två tallrikar. rör ihop gräddfil och dijonsenap och ringla över. klart.

5 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Den salladen hade jag gärna ätit. Vilken bra kylskåpsrensning, förlåt visning :-)

    SvaraRadera
  3. Så mycket gott du hittade i kylen :-)

    SvaraRadera
  4. Marinerade kronärtskocksbottnar är så himla gott. Låter som en god sallad.

    SvaraRadera