torsdag 9 januari 2014

en puré värdig en lördagkväll - vår filosofi kring barnmat


Det här med barnmat är förmodligen något som kan väcka känslor till höger och vänster för många har mycket åsikter i ämnet, likaså jag och jag och min sambo, vi kör vår egen variant för våra båda barn. Deras kurvor ser och har alltid sett finfina ut, så nåt rätt måste det ju vara med hur vi tänker. Men alla kör sin variant och det är ju precis så det är, man känner sina barn och deras behov bäst själv.

Vår filosofi är i grund och botten att ju mer rejäl mat ju tidigare, desto bättre. Våra barn har av olika anledningar flaskmatats ( eventuella negativa kommentarer kring detta undanbedes vänligen men bestämt ) och därför har vi inte sett någon poäng med att vänta med att introducera mat till våra barn.

Matlagningsglad som man är och till viss del stolt över att kunna producera i alla fall maten, nu när amning inte blev, så försöker jag laga det mesta. Finns inte en chans i världen att jag får till helt släta puréer så det allra första, det tar jag från industrin, Ella´s Kitchen har hjälpt till en hel del och fruktpuréer har jag försökt mig på, men får inte riktigt till det.

Ett antal burkar/tuber åker alltså ner i vagnen när jag handlar, gröt har jag förstått att det är lämpligt att få industrins ett tag så att man får i sig tillräckligt med järn. Och välling dricker stora grabben fortfarande och får göra så länge han vill.

Men vad gäller maten, alltså lunch och middag, där lagar jag i princip allt fr.o.m. 5 månader.

Filosofin har varit att det skall vara två mål lagade mat om dagen, där ett är fisk och ett är kött av något slag. Håller naturligtvis inte jämt, men det är ambitionen att det skall finnas rejäl variation. Fram tills dess att samma mat som vi äter, funkar, d.v.s. 1 år när kravet på saltfritt är förbi.

Ekologiskt är en självklarhet för våra barn så länge det är möjligt i vår filosofi, så i alla recept till barn så är allt ekologiskt så långt det går att få tag i, likaså till hela familjen, men där går det inte att dra det lika långt av ett antal olika skäl, t.ex. ekonomiska.

Filosofin hos oss har också varit att prio ett är att barnet lär sig olika konsistenser, vi har struntat blankt i det där att det inte skall vara något sött och med sött menar jag industrins fruktpuréer, struntat blankt i att introducera ett livsmedel i taget, vilket väl kommer sig av att vi hittills (ta i trä) varit förskonade från allergier, och gått stenhårt på linjen att smakrik mat ger mersmak. Däremot håller jag alla råd och tips om vad ett barn under 1 år ej bör äta i form av nötter, honung, salt o.s.v.

Jag har lärt mig att det enklaste sättet att få lagat mat till lilla grabben, vilket jag lärde mig när stora grabben var liten, det är helt enkelt att ställa fram en liten gryta på spisen samtidigt som man lagar mat till hela familjen och helt enkelt stoppa ner i den allt som lilla grabben kan äta utav det vi lagar, koka ihop det med lagom mängd vätska, skicka ner allt i en matberedare och frysa i lagom portioner. Vartefter tänderna infinner sig, kan man ju välja att inte mixa det lika länge, välja att blanda i kokt ris efteråt o.s.v.

Så min barnmat är inte lagad på recept utan på smak, vår smak.

I helgen åt vi spaghetti med köttfärssås lagad på lammfärs, toppad med kidneybönor, fetaost och oregano.

Lilla grabben fick puré på:
lammfärs, basmatiris, olivolja, smör, creme fraiche, krossade tomater, vitlök, rödlök, äpple, rosmarin, oregano och kidneybönor.

Om du vill laga detta, så välj proportioner ungefär utefter så som du lagar maten till resterande familjen, det är ju ändå den maten som lillpyret skall äta framöver och välj självklart vilka ingredienser som passar barnet utifrån vad magen tål av, mängden tänder o.s.v. 

Anledningen att jag oftast stoppar ner ett äpple eller något annat med samma sötma, är av samma anledning som man ju ofta lägger till något sött i alla sammansatta maträtter, t.ex. lite råsocker i tomatsåsen, lite honung i grillmarinaden, det blir helt enkelt godare så.

Lilla grabben åt glatt av detta idag, nyss 5 månader fyllda, kört till så slät puré som matberedaren tillät.

(Eventuella negativa kommentarer kring vårt val av fetter undanbedes också vänligen men bestämt. Jag är av den stenhårda åsikten att alla former av margarin är av ondo, basta).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar