lördag 15 maj 2010

örtigt bröd


















jo, jag gillar ju som sagt tillbehör när det är grilltime. Här är ett bröd jag gjorde idag. Jag har ofta svårt för att ange exakta mängder då jag alltid "lär känna" varje deg :-) Mått varierar ju ändå så, beroende på om mått är strukna eller inte. Så känn efter, titta hur degen beter sig i bunken, hur den känns så lär det bli helt perfekt!

4 baguetter

1 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
2 msk honung
1 msk flingsalt
2 msk bruschetta krydda ( se bilden nedan ) eller valfria örtkryddor (torkade funkar bäst)
3 dl grovt rågmjöl
3 dl manitoba cream mjöl
vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och rör ut med vattnet. Tillsätt honung, salt och kryddor, tillsätt sedan grovt rågmjöl, manitoba cream eller vanligt vetemjöl special och kör i assistent eller för hand. Sedan är det bara att tillsätta vetemjöl special lite i taget tills degen börjar släppa bunken och man inte får med sig en hel degklump på handen när man känner efter konsistensen med fingret. Om du knådar för hand, gäller att degen är klar, när du börjar få loss den från händerna :-)

Jäs i 35 min. Baka ut till baguetter, bullar eller vad du vill ha, snitta längs med eller i kryss om du vill, jäs ytterligare 35 min. under bakduk.

Baka i 225 C tills de fått fin färg. Ta ut och pensla direkt med vatten, låt svalna utan bakduk.

Kryddan jag använder ser ut såhär
























Brödet är godast samma dag som det bakas. Men dagen efter går det ju fint att pensla lite olivolja på skivat bröd och grilla. Eller tillsätt några msk olivolja i degen så håller det lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar