måndag 24 maj 2010

vacker paj med mycket smak


















ikväll gjorde jag en paj som passar perfekt när man råkat koka lite för mycket potatis :-)

min form är 29 x 29 cm.

3 dl vetemjöl
100 g smör
3 msk vatten
500 g kokt potatis
1 purjolök
3 tomater
8 skivor källarrökt skinka
3 dl mjölk
3 ägg
2 dl riven ost
persilja

kör smör och vetemjöl i matberedare till en smulig deg, tillsätt vatten och jobba snabbt ihop till en deg. tryck ut degen i en pajform (går fint att kavla den först), nagga och skicka in i frysen i 10 min.

sätt ugnen på 200 c.

vispa ihop mjölk, ägg och riven ost, salta & peppra. Skär tomater i skivor, strimla purjolök och dela potatisen i mindre bitar. grädda pajskalet i 15 min (bäst att i ugnen efter halva tiden, trycka till degen upp mot kanterna så den inte "glider ner"). Ta ut, lägg 4 skivor skinka i botten, sedan potatis och det mesta av löken, sedan 4 skivor skinka och sist tomater och resten av löken. häll över äggstanningen. grädda i 40 min. klipp över lite persilja och servera med sallad.

smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar