måndag 14 juni 2010

underbar potatissallad med salami och kronärtskocka


















ikväll gjorde jag en matig potatissallad till kvällsmat, men det blev också över till lunchlåda till sambon.

för 2 personer och en rejäl lunchlåda:

3 tomater i bitar
1 gul paprika i bitar
8 tunna skivor tomatsalami i bitar
1/2 gurka i bitar och med det inre urskrapat med sked
14 små kokta färskpotatisar, något avsvalnade eller kalla
1/2 burk marinerad kronärtskocka (ZETA) skuren i något mindre bitar + 1 msk av marinaden
1 liten tetra svarta bönor
1 liten tetra kidneybönor
14 goda svarta oliver
ett litet knippe färsk persilja
1 tsk torkad oregano
1 msk rödvinsvinäger
1 msk god olivolja
9 fina salladsblad, t.ex. romansallat.

blanda alltsammans i en stor skål och servera på hela salladsblad.

3 kommentarer:

  1. Åh, salami... jag kommer ihåg i Bremen på tisdagar när jag alltid köpte mig en stor salamismörgås i vår skabbiga Mensa...

    SvaraRadera
  2. svar;
    Hej :)
    haha jo jag följer ju dig på bloglovin ^^ Men tack för tipsen, då ska jag testa det! :D Även denna underbara potatissallad!

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    hittade din blogg via GeKås-bloggen, vilken härlig sida du har! Här kommer jag kika in när jag behöver middagstips, typ alltid :-)
    //Elisabeth

    SvaraRadera