lördag 31 juli 2010

lasagne på lammfärs med massor av örter





















i veckan gjorde jag en stor lasagne till middag. dels är det ju så gott och så passar det perfekt som lunchlåda.

som ni kanske märkt så använder jag en hel del lammkött när jag lagar mat och det kommer sig av att vi fått den glada möjligheten att köpa lamm direkt från bonden, så vi har gott om det i frysen :-)

jag gillar smakrik mat och tycker bäst om lasagne när den inte dryper av ostsås. här är receptet:

för 8 pers:

till köttfärsen:
800-1000 g lammfärs (funkar säkerligen precis lika bra med nötfärs)
3-4 gula lökar
2 solo vitlökar
ett knippe färsk rosmarin
ett knippe färsk salvia
1 msk torkad timjan eller ett knippe färsk
soya
salt & peppar

till ostsåsen:
rejäl klick smör
3 dl mjölk
3 dl riven ost
1/2 dl mjöl
örtsalt & peppar

1 flaska ZETA pastasås med vitlök och chili
1 burk kidneybönor
5 tomater
skivad ost att toppa med
lasagneplattor ca 1/3 pkt

börja med att steka färsen tillsammans med finhackad lök och vitlök. smaksätt med finhackade örter, soya, salt & peppar.

smält sedan smöret till ostsåsen i en gryta. skaka ihop mjölet med 1 dl av mjölken och rör ner. späd med resterande mjölk. när såsen tjocknat, dra åt sidan och rör i osten tills den smälter. smaka av med örtsalt & peppar.

bottna en stor ugnsform ( jag använder ikeas stora fyrkantiga i glas ) med lite olivolja. Lägg ett lager av ostsås varvat med pastasås. täck med lasagneplattor. täck plattorna med hälften av köttfärsröran och fördela sedan bönorna över detta lager. fortsätt sedan så att den ser ut som följer i lagren:

nerifrån och upp:
olivolja
ostsås / pastsås
lasagneplattor
köttfärsröra
bönor
ostsås / pastasås
lasagneplattor
köttfärsröra
ostsås/pastasås
lasagneplattor
skivade tomater
skivad ost
köttfärsröra

grädda i ugnen ca 30 min i 225 C. låt svalna något innan ni hugger in så håller den ihop bättre. dekorera gärna med ytterligare lite färska örter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar