söndag 1 augusti 2010

björnbärssmoothie


















jag är av tron att bär är en supergrej att äta rätt ofta. särskilt obehandlade sådana. så varje gång jag knatar förbi frysdisken i affären, så plockar jag upp ett par paket eller påsar. oftast är det jordgubbar eller hallon, men emellanåt också lite björnbär, blåbär eller mango.

jag har haft lite svårt att räkna ut vad jag ska göra just med frysta björnbär för som de är, smakar de inte så mycket. (har egna björnbär på gång i trädgården som förhoppningsvis smakar mer men just nu har de hallonfärg så jag får vackert vänta.... :-) )

i alla fall så gick jag där i trädgården idag och väntade på att björnbären skulle mogna och så funderade jag på vad jag skulle göra med dem när det väl hänt och jag tänkte att kanelkryddning vore väl gott, har för mig att jag ätit någon dessert med kanel som dekorerats med björnbär.

sagt och gjort, in och prova det i en smoothie på frysta björnbär och kors i taket så gott det blev även på frysta... :-)

till 2 medelstora smoothie:
1 pkt frysta björnbär
2 dl hallondryck från brämhults
2 dl vaniljyoghurt
1 dl vatten
1/2 tsk kanel

mixa och häll upp i glas. kalasgott! :-)

tips på fler användningsområden för frysta och färska björnbär mottages varmt...

4 kommentarer:

  1. Det här måste jag testa eftersom jag är riktigt förtjust i björnbär!
    Kanske för att de fyller hinken ganska fort oxå! Har precis kommit hem efter lite hallonplockning, som inte fyller hinken lika snabbt... men det är ju bara sååååååå gott! Nu får vi bara vänta på att björnbären ska få till en riktigt mörk färg.... sedan är det bara att ge sig ut snåren :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  2. Ser svalkande och gott ut!

    Jag älskar smoothies. Jag brukar byta yoghurt mot banan (färsk eller fryst). Låter kanske konstigt, men det ger oxå en krämig konsistens, och sötma. Gott (och nyttigt :))!

    SvaraRadera
  3. Björnbär är riktigt goda, detta måste vi testa, låter gott.

    SvaraRadera
  4. Kan hålla med om att de frysta ibland inte smakar så mycket. Bären i frysen åker oftast ned i smoothies här hemma. Eller i någon paj. Björnbär är gott att blanda med surare bär som tex röda vinbär i bakverk.

    SvaraRadera