måndag 20 september 2010

david's spanska omelett fr. LEON
























första provlagning från den finfina boken LEON blev david's spanish omelette på s. 165. jag blev supernöjd, oj vilken god omelett och vilken trevlig bas att blanda i en massa annat gott i framöver. tycker oftast själv att mina omeletter blir torra och tråkiga och nu vet jag varför, inte vända och locket på!

enligt boken räcker omeletten till 4 personer, men jag tog lite färre ägg och då blev det perfekt middag för 2. såhär gjorde jag omeletten, ungefär som det står i boken :-) :

3-4 potatisar
olivolja
2 rödlökar
1 röd chili
1 solo vitlök
2 tomater
6 ägg
några kvistar färsk persilja
ett par teskedar torkad koriander

skala och skär potatisen i små kuber. koka dem mjuka i saltat vatten och häll av vattnet. finhacka lök, chili och vitlök och stek detta genomskinligt i en stekpanna modell större. skär ett kryss i toppen på tomaterna och lägg dem någon minut i kokande vatten så att skalet "skrumpnar ihop". ta upp dem, skölj i kallt vatten, skala och hacka.

när löken och chilin är mjuka, tillsätt potatis och tomater och låt steka ihop. knäck äggen i en skål och salta och peppra. häll över äggblandningen och rör runt. sänk värmen, lägg på ett lock (jag har inget lock till min stekpanna så jag la en ugnsplåt upp och ned över stekpannan. låt stå i sisådär 5-10 min tills äggen stelnat. OBS! det ser inte stelnat ut när det är det, så känn efter, vänta inte på att den ska matt ut.

strö över koriander och persilja. skär i "tårtbitar" och servera!

3 kommentarer:

  1. Det där såg jättegott ut. Jag åt en spansk omelett här om dagen ute på ett tapas-ställe. Det smakade himmelskt.

    SvaraRadera
  2. Chokladpellets är mycket behändigare än krossad/hackad choklad. Odense kommer att börja sälja chokladpellets i matvarubutiker. De kallar dem chokladknappar. Välsorterade storhandelsbutiker brukar ha dem ibland. Annars kan man fråga hos sin lokala chokladbutik. Chokladfabrikens variant heter Chocolate Nibs. http://www.chokladfabriken.com/baka-hemma/chocolate-nibs-200g.html Det går att beställa över nätet eller besöka deras butik. Här är några andra varianter - http://www.chokladbiten.se/ravaror-baschoklad-mork-choklad-michel-cluizel-chokladpellets-100g-p-208.html och http://www.theobromatastings.com/butik/list.php?page=79

    SvaraRadera
  3. toppen! tackar för info, här ska shoppas knappar :-)

    SvaraRadera