torsdag 2 september 2010

kakor med jättar och nötter

























förra helgen var jag på tjejmiddag och vad passar bättre att ta med sig än goda, hembakta kakor...? det här är som vanliga bondkakor fast mycket större och med lite ovanlig fyllning.

till 30 kakor:
200 g smör
2 dl socker
5,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk sirap
1 msk vatten
100 g hasselnötter
1 påse riesen-kolor ( 17 st )

hacka ihop allt utom nötter och kolor till en deg. hacka nötter och kolor vid sidan av i små bitar och blanda in i degen. gör en rulle av degen, ungefär lika lång som en vanlig plåt. lägg den i kylen, helst i minst en timme.

skär degen i skivor, knappt 1 cm tjocka. grädda i 200 C ca 8-10 min. när du tar ut plåten, titta direkt om någon kolabit bubblat upp och liksom runnit iväg. ta en vanlig matkniv och peta tillbaks kolasmeten i kakan så att de blir runda och fina. låt svalna.

en fin present blir det av en cellofanpåse (jag hittade från papstar i vanlig mataffär vid presentpappren) och ett fint tygband (jag köper mina på skroten i kinna).

1 kommentar: