fredag 15 oktober 2010

majsplättar med avokadosalsa

























tja, ibland kommer man inte längre än till bilden, jag ber om ursäkt för det :-)

här kommer receptet på dessa fantastiskt goda majsplättar. det blev en mycket fräsch rätt som vi kommer att göra många gånger igen, antagligen både som huvudrätt och kanske som del på någon buffé eller liknande. receptet kommer från arla.se (har jag för mig :-)?)

3-4 portioner:

plättarna:
10 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 dl mjölk
2 ägg
1 tsk salt
1 dl polenta
1,5 dl vetemjöl
2-3 dl majskorn på burk
0,5 liten påse riven ost

salsan:
2 avokado
saft från 1 lime
1 finhackad rödlök
1 tsk chiliflagor
1-2 msk torkad koriander
en nypa salt

smula ner jästen i en bunke och rör ut med vattnet. tillsätt övriga ingredienser till plättarna och rör till en jämn smet. låt detta stå ca 20 min och jäsa.

skär avokadon i större bitar, blanda med övriga ingredienser utan att mosa avokadon för mycket.

Stek plättarna i smör i en plättlagg. servera!

3 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Har du recept på majsplättarna?

    SvaraRadera
  2. Sjukt sugen på plättar!! Hittat massor av goda recept på plättar det senaste så får nog göra det någon dag....

    SvaraRadera
  3. Vad gott! Allt med avokado går ner i min mage :) Och majs och polenta går inte av för hackor.

    SvaraRadera